********************************

...............................................* χρηστικές πληροφορίες και ενημέρωση για τον αγροτικό κόσμο *

~~~~~~~~***~~~~~~~~~~

~~~~~~~~***~~~~~~~~~~
ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΩΝ

Τετάρτη, 17 Αυγούστου 2011

Ποια είναι τα καλοκαιρινά φρούτα και τι προσφέρουν στον οργανισμό...



της: Παναγιώτας Καρακασίδου
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος



Το καλοκαιράκι επιτέλους φάνηκε και μαζί του φέρνει και τα φρούτα του στα οποία είναι κυρίαρχα  το κόκκινο και κίτρινο χρώμα. Χρώμα της δύναμης, της υγείας και της ζωτικότητας, της δράσης , της έξαρσης και του ήλιου.
Τα σημαντικότερα φρούτα του καλοκαιριού είναι :
ΚΑΡΠΟΥΖΙ: To καρπούζι είναι το πιο χαρακτηριστικό φρούτο του καλοκαιριού που μας προσφέρει γλυκιά και δροσερή γεύση και  λόγω της μεγάλης του περιεκτικότητας σε νερό  αποτελεί και ιδανικό τρόπο ενυδάτωσης. Δίνει 31 θερμίδες / 100 γρ, 92,3 γρ νερό, αλλά λίγες φυτικές ίνες. Το καρπούζι είναι πλούσιο σεαντιοξειδωτικές ουσίες που ονομάζονται καροτενοειδή και κυρίως σε  λυκοπένιο . Μελέτες έχουν δείξει ότι διατροφή πλούσια σε λυκοπένιο έχει προστατευτική δράση στον καρκίνο του προστάτη αλλά καιτης στοματικής κοιλότητας. Επίσης το καρπούζι είναι ένα φρούτο του οποίου και  τα εσωτερικά σπόριαείναι καταναλώσιμα, τα οποία μάλιστα έχουν θρεπτική αξία. Στον αραβικό κόσμο τα σπόρια του καρπουζιού αλατισμένα και ψημένα αποτελούν ένα υγιεινό σνακ.
ΠΕΠΟΝΙ: το πεπόνι αποτελεί μια όαση δροσιάς με πλούσια γεύση και χρυσαφένιο άρωμα καθώς αποτελεί ένα από τα πιο διαδεδομένα ελαφριά καλοκαιρινά φρούτα. Πιο συγκεκριμένα, το πεπόνι αποδίδει μόνο 28 θερμίδες/100 gr., και 92,2gr. νερό. Είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α και C, καθώς και σε θειαμίνηνιασίνη,Β6 και κάλιο .Καλό θα είναι να τρώγεται ώριμο, διαφορετικά παρέχει ελάχιστα από τα παραπάνω διατροφικά στοιχεία . Όσο πιο ώριμο είναι το πεπόνι τόσο μεγαλύτερα ποσοστά β-καροτίνης περιέχει. Το πεπόνι, κατά την άποψη πολλών ερευνητών, είναι πλούσιο σε έναν αριθμό συστατικών που  μειώνουν την πίεση του αίματος και την χοληστερόλη και συνάμα προστατεύουν από διάφορους τύπους καρκίνου . Σε ένα ενδιαφέρον πείραμα αποδείχτηκε ότι διαθέτει αντιπηκτικές και αντιθρομβωτικές ιδιότητες. Τοαντιπηκτικό χημικό του πεπονιού είναι η αδενοσίνη, το ίδιο συστατικό που υπάρχει στα κρεμμύδια, το σκόρδο και τα μανιτάρια.
Επίσης, το πεπόνι είναι εξαιρετική πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών καθώς περιέχει βιταμίνη C και, β-καροτίνη, συμβάλλοντας έτσι στην προστασία του οργανισμού από διάφορους τύπους καρκίνουκαρδιακά νοσήματα και άλλα ακόμα προβλήματα που συνδέονται με την μεγάλη ηλικία, όπως ο καταρράκτης(Phytother Res. 2005). Ακόμη, περιέχει βιταμίνη Α (19%/100gr), η οποία είναι σημαντική για καλύτερηόραση και αποτελεσματικότερη άμυνα σε μολύνσεις καθώς ενδυναμώνει τα λεμφοκύτταρα του οργανισμού. Όσον αφορά τη βιταμίνη C, περιέχεται σε υψηλά ποσοστά (41%/100gr) βοηθώντας και αυτή με τη σειρά της το αμυντικό σύστημα του οργανισμού ενάντια στις μολύνσεις, προστατεύοντας παράλληλα από τοοξειδωτικό στρες και τα προϊόντα του μεταβολισμού που επιταχύνουν τη διαδικασία της γήρανσης. Πλούσιο, συν τοις άλλοις, σε κάλιο, συμβάλλει στη ρύθμιση της καρδιακής λειτουργίας και της αρτηριακής πίεσης, διαθέτοντας συνάμα διουρητική δράση (κυρίως λόγω του μεγάλου ποσοστού νερού που περιέχει).
Στην αρχαιότητα είχε και καλλυντικές ιδιότητες, τις οποίες χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα με τιςμάσκες προσώπου που γίνονται με φλούδες πεπονιού. Πιστεύεται ότι η φλούδα του πεπονιού τονώνει το δέρμα και βοηθά στην μείωση της ακμής κατά την εφηβεία.
ΡΟΔΑΚΙΝΑ: Υπέροχο, αρωματικό, καλοκαιρινό φρούτο, που έχει πολλές παραλλαγές, όχι μόνο στο σχήμα και το χρώμα, αλλά και στη γεύση και στο άρωμά του. Φρούτο σαρκώδες που περιέχει πρωτεΐνες, ζάχαρη, πλούσιο κυρίως σε βιταμίνες C και Ε, πολλά αντιοξειδωτικά, φυτικές ίνες, φώσφορο, βιοτίνη, σίδηρο και ασβέστιο. Δίνει 33 θερμίδες / 100 γρ, και 88,9 γρ νερό.
ΒΕΡΙΚΟΚΑ: Δίνουν 31 θερμίδες / 100 γρ, και 87,2  γρ νερό, 1,9 γρ φυτικές ίνες. Τα βερίκοκα είναι οι πλουσιότερες πηγές αντιοξειδωτικής βήτα καροτίνης . Βοηθούν τη ρύθμιση της κυκλοφορίας του αίματος . περιέχουν άφθονες υδατοδιαλυτές φυτικές ίνες που ρυθμίζουν την καμπύλη του σακχάρου στο αίμα . Επίσης είναι μια πλούσια φυτική πηγή σιδήρου για τον οργανισμό μας .
ΚΕΡΑΣΙΑ:  Τα κεράσια είναι από τα πιο αγαπητά φρούτα του καλοκαιριού με λίγες θερμίδες (τα 100 γραμμάρια με κουκούτσι δίνουν 39 θερμίδες και περιέχουν 68,7 νερό ). Είναι πολύ γνωστό φρούτο για τη διουρητική δράση του . Η πιο σημαντική ουσία που έχουν είναι το ελαγικό οξύ! Τα κεράσια σε σχέση με άλλα φρούτα έχουν μεγαλύτερο ποσοστό σε ζάχαρα γι αυτό  πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στην  κατανάλωση τους . Περιέχουν επίσης  βιταμίνες  Α, Β και C. Τα κεράσια θεωρούνται κατάλληλα φρούτα για τη δυσκοιλιότητα .
ΣΥΚΑ: Τα σύκα είναι πλούσια σε βιταμίνες Α, Β6 και C, καθώς και σε ασβέστιο, κάλιο, φώσφορο και μαγνήσιο. Η περιεκτικότητά τους σε σάκχαρα τα κάνει επίσης ιδιαίτερα θρεπτικά αλλά και παχυντικά. Δίνουν 43 θερμίδες / 100 γρ, 84.6  γρ νερό, 9.5 γρ υδατάνθρακες και 2.3 γρ φυτικές ίνες. Είναι φρούτο πολύ πλούσιο σε φυτικές ίνες και για αυτό και συστήνονται σε άτομα με κακή λειτουργία εντέρου.. Τα μικρά σποράκια που έχουν προκαλούν πρόβλημα σε άτομα με κολίτιδες ή άλλες γαστρεντερικές παθήσεις και έτσι πρέπει να αποφεύγονται.
ΦΡΑΟΥΛΕΣ: Οι φράουλες ανήκουν στην κατηγορία εκείνη των πολύτιμων φρούτων Δίνουν 27 θερμίδες / 100 γρ, 6.0 γρ υδατάνθρακες και 89,5  γρ νερό, 2.0 γρ φυτικές ίνες. που ενώ έχουν λίγες θερμίδες , προσφέρουν στον οργανισμό μας τεράστιες ποσότητες βιταμινών και ιχνοστοιχείων , όπως το κάλιο και η βιταμίνη  C .. Πλούσια πηγή βιταμίνης C και φυτικών ινών απαραίτητων για την καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Επίσης, περιέχουν ελλαγικό οξύ, που παρουσιάζει σημαντική δράση ενάντια σε καρκινογόνους παράγοντες
ΣΤΑΦΥΛΙΑ: Δίνουν 60 θερμίδες / 100 γρ, 15,4 γρ υδατάνθρακες και 81,8  γρ νερό, 0.8 γρ φυτικές ίνες. Το σταφύλι αν και φυτικής προέλευσης τροφή έχει μεγάλη διατροφική αξία και πολλοί το παρομοιάζουν με φυτικό γάλα . Όταν είναι ώριμο και στην εποχή του περιέχει σχεδόν όλες τις βιταμίνες που χρειάζεται το σώμα μας ενώ μας δίνει εξαιρετική ποιότητας ζάχαρα για την καλή λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου . Θέλει προσοχή όμως στην  ποσότητα αφού ένα ισοδύναμο φρούτου είναι 10-12 ρόγες .

http://www.streetpress.gr/strpr/viewarticle.asp?a=117

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου