Η επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης θα έχει καταστροφικές συνέπειες στον κλάδο της εγχώριας οινοποιίας, ο οποίος ήδη έχει πληγεί σηµαντικά από την κρίση
"Η" 11/2
Για καταστροφικές συνέπειες στον κλάδο της εγχώριας οινοποιίας στην περίπτωση που υλοποιηθούν οι προτάσεις της τρόικας για επιβολή ειδικού φόρου στο κρασί κάνει λόγο μιλώντας στην «ΗτΣ» ο κ. Κώστας Λαζαρίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης εταιρείας. Ο κ. Λαζαρίδης αναφέρει πως κάποια οινοποιεία αντιμετωπίζουν ήδη σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης και εκφράζει φόβους για συρρίκνωση του κλάδου και έκρηξη της ανεργίας το επόμενο διάστημα.
Κωνσταντίνος Λαζαρίδης: Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος «Κτήμα Κώστα Λαζαρίδη»
Συνέντευξη στο Γιώργο Μανέττα
Ο χώρος του κρασιού βρίσκεται στη «μέγγενη» της ύφεσης και την ίδια ώρα οι προοπτικές για την πορεία της κατανάλωσης παραμένουν αρνητικές...
Η κατάσταση είναι δυστυχώς πάρα πολύ δύσκολη, καθώς οι καταναλωτές μειώνουν τις ποσότητες που καταναλώνουν και επιπλέον στρέφονται σε πολύ φθηνότερα κρασιά. Το κρασί, και ειδικά το κρασί υψηλής ποιότητας και περιορισμένης παραγωγής, και επομένως υψηλότερου κόστους έχει πληγεί σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό. Η οικονομική επιβίωση κάποιων εταιρειών έχει γίνει δύσκολη και φοβάμαι ότι θα γίνει ακόμα δυσκολότερη στο άμεσο μέλλον, με αναπόφευκτες συνέπειες τη συρρίκνωση του κλάδου και την αύξηση της ανεργίας. Ήδη, η εικόνα που θα παρουσιάσουν οι ισολογισμοί της πλειονότητας των οινοποιείων για το 2011 θα είναι άσχημη. Επιπλέον, έχουν δυσκολέψει πολύ οι συναλλαγές με το εξωτερικό καθώς οι ξένοι προμηθευτές μας, όπως για τις φιάλες, τα βαρέλια και διάφορα άλλα ζητάνε να τους προπληρώσουμε για να προχωρήσουν την παραγγελία. Ούτε τις εγγυητικές επιστολές των τραπεζών δεν δέχονται πλέον. Την ίδια ώρα, οι εισπράξεις έχουν γίνει εξαιρετικά δύσκολες στην Ελλάδα και οι επισφάλειες είναι τεράστιες. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα.
-Με ποιο σχέδιο σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε τις δύσκολες συνθήκες;
Ο αποδοτικότερος τρόπος θα ήταν η μείωση των τιμών. Δυστυχώς όμως είτε με τις έμμεσες είτε με τις άμεσες επιβαρύνσεις που έχουμε υποστεί, τα κόστη παραγωγής αυξάνονται συνεχώς, με αποτέλεσμα και οι δικές μας δυνατότητες επέμβασης να μειώνονται. Αντιμετωπίζουμε λοιπόν την κατάσταση με ένα μείγμα δράσεων. Περιορισμό των εξόδων σε τομείς που δεν επηρεάζουν την ποιότητα, βελτιωμένη τιμολογιακή πολιτική στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, ανάπτυξη διαφορετικών προϊόντων, εντατικοποίηση της επαφής με τους πελάτες μας, τόσο τους άμεσους όσο και τους τελικούς και βέβαια με περισσότερη εξωστρέφεια μέσα από τη βελτίωση της θέσης μας στις αγορές του εξωτερικού που είμαστε ενεργοί αλλά και τη διείσδυση σε νέες. Να ξεκαθαρίσω όμως ότι δεν έχουμε προχωρήσει σε επιχειρησιακές συμβάσεις, καθώς θεωρούμε τους εργαζόμενούς μας σημαντικό κομμάτι της εταιρείας.
-Την ίδια ώρα, η ζήτηση στο εξωτερικό για ελληνικά κρασιά αυξάνεται διαρκώς. Ποια είναι η στρατηγική σας για διείσδυση στις διεθνείς αγορές και σε ποιες χώρες στρέφεται το ενδιαφέρον σας;
Η στρατηγική καθορίζεται από την ίδια την αγορά. Σε αγορές όπου είμαστε ήδη ενεργοί προσπαθούμε να βελτιώσουμε τη θέση μας. Για νέες αγορές γίνεται έρευνα, επαφές με πιθανούς συνεργάτες και ταξίδια είτε για άμεσες συναντήσεις είτε για συμμετοχή σε εκθέσεις. Στο στόχαστρό μας βρίσκεται η ευρύτερη περιοχή της Άπω Ανατολής, με την Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, την Ινδία να ξεχωρίζουν. Ειδικά, η Κίνα και η Ιαπωνία είναι τεράστιες αγορές και έχουν σημαντικά περιθώρια. Επιπλέον, εξετάζουμε την αγορά της Ρωσίας και της Βραζιλίας, αν και παρουσιάζουν αρκετές δυσκολίες όπως το υψηλό κόστος μεταφοράς αλλά και οι υψηλοί δασμοί.
-Συνολικά, ποιο θεωρείται ως το σημαντικότερο πρόβλημα στην προώθηση των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό; Τι είναι αυτό που λείπει για να κατακτήσουν τη θέση που πραγματικά τους αξίζει στις διεθνείς αγορές;
Το βασικότερο πρόβλημα είναι η απουσία μιας κεντρικής στρατηγικής για την προώθηση του ελληνικού κρασιού. Οι οινοποιοί από μόνοι τους δεν έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν. Από τη στιγμή που έχουμε άριστα προϊόντα, κάτι αποδεδειγμένο από τις τεράστιες επιτυχίες στους μεγαλύτερους διεθνείς διαγωνισμούς, δεν θα έπρεπε αυτό να επικοινωνηθεί στο εξωτερικό; Ως συνήθως και σε αυτό το κομμάτι η κρατική υποστήριξη συνοψίζεται στη φράση «πολύ λίγο, πολύ αργά». Επιπλέον, δεν έχουμε μάθει να λειτουργούμε συλλογικά και κάθε οινοποιός προσπαθεί από μόνος τους. Εάν λειτουργήσουμε ως ομάδα τα αποτελέσματα θα είναι πολύ καλύτερα για όλους και σε επίπεδο προώθησης και σε επίπεδο εξοικονόμησης χρημάτων.
Για παράδειγμα, εάν οι Έλληνες οινοποιοί είχαμε κοινό περίπτερο αυτό θα εξασφαλίζει και καλύτερη προβολή, καθώς ο ξένος επισκέπτης θα είχε μια συνολική εικόνα από τα ελληνικά κρασιά και θα εξοικονομούσαμε χρήματα. Και υπάρχουν δεκάδες εκθέσεις ανά τον κόσμο που θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό. Οι Βούλγαροι το κάνουν, γιατί να μην το κάνουμε και εμείς; Οι Έλληνες οινοπαραγωγοί, μπορούμε να πετύχουμε πολλά πράγματα. Το ελληνικό κρασί είναι εξαιρετικής ποιότητας και μπορεί να συναγωνιστεί οποιοδήποτε ξένο κρασί είτε αυτό είναι ιταλικό είτε αργεντίνικο είτε χιλιανό είτε Αμερικάνικο είτε αυστραλέζικο.
Επίσης και η σχέση ποιότητας και τιμής είναι πάρα πολύ καλή, ενώ «κουβαλάμε» μια ιστορία στο κρασί που άλλες χώρες δεν την έχουν και μπορούμε να την εκμεταλλευτούμε. Είναι κρίμα να βλέπουμε χώρες όπως η Γερμανία με χαμηλότερης ποιότητας κρασί να μας ανταγωνίζονται. Και αυτό γιατί το προβάλλουν με τον κατάλληλο τρόπο. Και επίσης επειδή οι Γερμανοί οινοπαραγωγοί έχουν τη στήριξη της χώρας τους, καθώς και χαμηλότερα επιτόκια δανεισμού και φθηνότερα κεφάλαια.
ΝΕΟΣ ΦΟΡΟΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ
Αύξηση του λαθρεμπορίου
-Η τρόικα έχει προτείνει την επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο κρασί. Ποιες συνέπειες θα έχει στην περίπτωση που υλοποιηθεί ένα τέτοιο μέτρο;
Στην περίπτωση που υλοποιηθούν οι παραπάνω προτάσεις, οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές, θα μιλάμε πλέον για διάλυση του κλάδου. Επιπλέον, εξαιτίας του ότι θα ακριβύνουν κατα πολύ τα εμφιαλωμένα κρασιά, το λαθρεμπόριο θα λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
-Το τελευταίο διάστημα οι καταναλωτές στρέφονται στα ελληνικά προϊόντα, σε μια προσπάθεια να στηρίξουν τους εγχώριους παραγωγούς. Πόσο σας έχει βοηθήσει;
Δεν θα έλεγα ότι έχουμε βοηθηθεί από αυτή την τάση ή τουλάχιστον δεν είναι τόσο εμφανές. Ισως γιατί παράλληλα έχει μειωθεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
___________________________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου